vrijdag 15 juli 2016

Inspiratie Opdoen

Vorig jaar ben ik voor het eerst met Paula naar de Weversmarkt geweest. En wat was daar veel te zien. Ik was overweldigd door alle indrukken en was eigenlijk niet meer in staat een goede keuze te maken om nieuwe wolletjes mee te nemen.


Dit jaar ging ik beter voorbereid van huis. Een vroege boot genomen om lekker op tijd in Hoorn te zijn. We begonnen met een heerlijk kopje koffie met cheesecake in de zon op het terras van 'de Keizerskroon'. Daar waren ook al de eerste dames met hun breiwerk neergestreken. Ik had mijn breiwerk thuis gelaten maar wel een boodschappenlijstje in mijn telefoon opgeslagen ;-).


Een van mijn wensen was bolletjes shetlandwol in verschillende kleuren. Enige tijd geleden heb ik dit boek ontdekt in een veel te duur winkeltje in Amsterdam. Zó blij dat ik daar geen wol aangeschaft heb.


In dit boek legt Felicity Ford uit hoe je je door je omgeving kan laten inspireren en hoe je dat om kan zetten in breiwerk. Uren heb ik al doorgebracht met dat boek op schoot. En vervolgens heb ik foto's gemaakt in de natuur op Texel ter inspiratie.


Ik wist dat er op de markt een kraam van Finlandia import uit Bergen zou staan. In deze kraam waren pakketjes te koop met 6 kleine bolletjes. De pakketjes waren op kleur gesorteerd. O, o, wat een snoepkraam! Na veel wikken en wegen met Paula samen, heb ik een keuze gemaakt. Ik had nl 'orchideekleur' nodig en 'boterbloemkleur' en 'zandkleur' en 'heidekleur' en..... Bekijk de foto maar en laat je fantasie werken.


Ik heb nog een boek van mijn verlanglijstje gevonden. Direct bij een van de eerste kramen waar we langs kwamen, lonkte dit boek al naar mij. Ik ben de hele markt over geweest en natuurlijk het hier gekocht.



Ik denk dat ik komend weekend in dit boek verdwijn. Vanaf volgende week krijg ik het wat drukker dus ik zal eens genieten van mijn vrije tijd. Kijk maar eens wat een prachtige steken er in dit boek staan.


En ik heb ook nog een mandje vol pluizig garen. Van die donkerrode heb ik zojuist een vest afgemaakt. Het weegt slechts zo'n 120 gram! Ik moet even op jacht naar knopen en dan zal ik het vest hier tonen. Van de overgebleven kleuren maak ik een sjaal. Dat wordt vast een geduldwerkje want zo simpel zijn de patroontjes niet.


En ja, als je al een jaar van te voren weet dat de markt komt, is de verlanglijst nog langer. Al heel lang wil ik sokken leren breien van teen tot boord. Als meisje van ongeveer 15 jaar heb ik van mijn oma sokken leren breien. De traditionele Hollandse manier, van boven naar beneden. Ik heb al vele restjes verwerkt met sokken breien en o!!! wat een ergernis als de tenen dan toch nog verschillend werden. Voortaan wil ik bij de teen beginnen om dat probleem opgelost te hebben.


Nu wil het toeval dat Paula een broertje dood heeft aan sokken breien terwijl we toch dezelfde oma hebben! In een overmoedige bui heeft ze sokkenwol gekocht. . . . je raadt het al, dat is bij mij beland. En nu voor mij de uitdaging om sokken toe-up en 2 tegelijk te breien.

Mijn sokkenboek liep nog waterschade op want ook dit jaar weer veel regen in Hoorn. Toch kijk ik al weer uit naar volgend jaar! Maar eerst komend weekend genieten van als dit moois.

Voor jullie ook een fijn creatief weekend voor de boeg? Geniet ervan!












4 opmerkingen:

  1. Ook wij liepen in die regen bij de kramen langs... Snel een parapluutje gekocht en zo lukte het toch heel goed. Ik ben ook van het boodschappenlijstje, want al dat moois om je heen leidt behoorlijk af! Je bent goed geslaagd, dat kantbreik heb ik gemist. Meteen maar met een lijstje voor volgend jaar begonnen ;-)).
    Ik heb ook van die kleine bolletjes gekocht, voor een speciaal werkstuk. Succes met jouw projecten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk dat wordt een uitstapje op mijn verlanglijstje volgend jaar. Leuke wolletjes gekocht en leuk dat je gaat sokken breien niks lekkerder dan sokken op de pennen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer, heb jullie niet gezien, terwijl de breiende dames op het terras er ook zaten toen ik langsliep. Vreselijk, die regen weer! Het begon zo mooi, maar daarna! Alle mooie kramen afgedekt met plastic, alle gezellige mensen naar binnen gevlucht. Nou ja, misschien volgend jaar beter ;-) Veel plezier met je aankopen, daar weet jij wel raad mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende wol heb je gekocht. Ik ben heel benieuwd hoe je hier de Texelse natuur mee gaat verwerken. Maar dat krijgen we vast wel te zien. Veel plezier met alle keuze aankopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving het volgende:
Wanneer je een reactie achterlaat op ons blog, verklaar je je akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Wij delen je gegevens nooit met derden, maar je reactie wordt wel zichtbaar getoond.