zaterdag 12 augustus 2017

Jeans recyclen

Vorige week vertelde ik dat ik waarschijnlijk iets met oude spijkerbroeken ging doen. Na even prakkedenken ben ik aan de slag gegaan.
Het valt best nog tegen om oude broeken uit elkaar te tornen. De meeste spijkerbroeken zijn met heel stevig garen doorgestikt, ik moest het echt steek voor steek los maken. Was dus even doorbijten, maar toen had ik drie broeken uit elkaar. En dus drie paar verschillende zakken, 3 taillebanden en een heleboel riemlusjes.
Ik had ook nog een grote lap jeansstof (ja, uit die onuitputtelijke stash van mij, hihi). Die gebruikte is als basis. Daarop naaide ik de zakken.
Ohja, ik heb nog niet verteld wat het ging worden hè? Nou kijk. . . . .


Ik ga een keramiekcursus volgen en bedacht me dat ik daarvoor wel een stevig schort kan gebruiken.
Aan de bovenkant gebruikte ik de broekband (of noem je dat tailleband?) van een van de jeans. Aan de ene kant zaten al twee knopen, aan de andere kant bevestigde ik er twee die ik nog in mijn knopendoos vond.
Voor de strikbanden knipte ik de doorgestikte naden van de broekspijpen vlak langs het stiksel af. De strikbanden zijn heel stevig en hebben grappige rafelrandjes.
Voor reserve naaide ik nog een tweede.
Waar ik de eerste doorgestikt had met de standaard kleur waarmee jeans doorgestikt worden, gebruikte ik voor de tweede heldergroen. Dat was een klosje garen wat ik nog over had.

Helemaal happy ben ik met mijn schorten. Ik heb nog meer oude jeans liggen (plus nog veel over van de eerste drie) en er broeit alweer een nieuw plannetje. Wordt vervolgd dus.

En haken? Dat deed ik altijd heel graag, maar na mijn wieberdeken heb ik even niet de moed om een nieuw haakwerk op te starten. En op dit moment ontbreekt het me aan inspiratie. Uit de reacties op mijn vorige blogberichtje blijkt dat ik daarin niet de enige ben. Genoeg inspiratie te vinden op Internet zou je zeggen. Misschien is het wel teveel. . . . . Voorlopig maar lekker even andere dingen doen. Dat haken komt wel weer. Of niet, maar dat is ook prima.

Allemaal een fijn weekend nog en veel plezier met haken, breien, naaien, borduren of wat voor handwerk dan ook.



4 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee en wat een leuke schorten :)
    Leuk een nieuwe uitdaging :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat creatief! Super leuk gemaakt En heel slim net de verschillende onderdelen omgegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk schort. Ik ben gek op dit soort leuke dingen. Oude spijkerbroeken ( en andere kleding) gooi ik altijd in zo'n kledingcontainer, maar dit is veel leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende schorten, daar ga je vast veel plezier van hebben.
    Oh dat lostornen van jeans..wat een zware klus hé...
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen

Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving het volgende:
Wanneer je een reactie achterlaat op ons blog, verklaar je je akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Wij delen je gegevens nooit met derden, maar je reactie wordt wel zichtbaar getoond.