vrijdag 25 november 2016

Van schots en scheef naar. . . . .

Mijn Zussendeken heeft de hele zomer gelogeerd in de poef. Het was me veel te warm om met zo'n deken op schoot te zitten. Dit najaar heb ik hem weer opgepakt.
Nadeel als het project zo'n tijd stilligt: Ik moest er weer in komen, het tellen van de steken, het proberen recht te krijgen van de randen etc. De boogjesrand in bovenstaande foto is waar ik gebleven was.
Het gevolg van die lange pauze was dus haken, uithalen, opnieuw haken, weer uithalen. Ik kreeg er ondertussen behoorlijk de pé in. Het plezier was een beetje weg.
Maar het mocht geen eeuwige WIP worden en ik had intussen ook alweer andere haakplannen. Die moesten wachten tot de deken klaar was. Vaak werkt dat goed voor mij, zo'n stok achter de deur.

Eenmaal klaar zat ik toch met een probleem. De deken was schots en scheef. Tijdens onze laatste zussendag liet Esther me een foto in een kantbreiboek zien. Daarin stonden kantbreisjaals die werden opgespannen op een frame. Toen ging me ineens een lichtje op .

Uit mijn quilttijd heb ik nog lange latten liggen die ik gebruikte om mijn quilts te sandwichen.
Aan de latten zit een strook stof. Daar kon ik de natte deken mooi aan vastspelden. Lijmklemmen op de hoeken om de boel op z'n plek te houden.
Het werkte fantastisch. Na het vastspelden een nacht laten drogen.
Het was even spannend toen ik de spelden loshaalde. Maar oh wat was ik blij, de deken is nu (bijna) recht.
Hij is gemaakt met garen van de A. Dat zal ik NOOIT meer gebruiken. Kwaliteitje hopeloos. Mijn voorraad van dit garen is nu wel zo goed als op, wat kleine restjes over. Uiteindelijk ben ik toch wel blij met het resultaat hoor.

Esther had haar deken al eerder klaar. Astrid is de dapperste van ons drieën. Zij heeft nog veel garen over, zij haakt nog even verder, zij gaat voor een GROTE deken.

En nu? Het volgende project begint al op te schieten, maar daarover een volgende keer meer.

Veel handwerkplezier.

P.S. Het lukt mij niet meer om te reageren op blogs. Ik kan niet het juiste profiel kiezen, daardoor worden berichten niet gepubliceerd, hoe vaak ik het ook probeer. Herkent iemand van jullie dit probleem?



4 opmerkingen:

  1. Eind goed, al goed :-) Het is een heel mooie deken geworden. Ik heb een keer met garen van de Action gehaakt en ik vond het toen verschrikkelijk, maar ik weet dat er inmiddels daar beter garen ligt, het soort "stonewash" is heel prima.
    Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe project :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kies Google -account. Daar vul je dan je mailadres in en daarna je wachtwoord. Maar dat wachtwoord is niet altijd nodig. Werkt bij mij. Ik snap niet waarom het de ene keer wel moet en de andere keer niet, maar daar verbaas ik me maar niet meer over. Bij dit blog moet het ook..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat dapper dat je hebt doorgezet Paula!! Hrrkenbaar maar ik laat het dan meestal WEL liggen. Je deken is prachtig geworden. Ik kan je helaas niet helpen bij je account probleem. Ben zelf ook een digibeet en ben al blij als ik weer een berichtje geplaatst heb, ha, ha!
    Fijne zondag, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen

Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving het volgende:
Wanneer je een reactie achterlaat op ons blog, verklaar je je akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Wij delen je gegevens nooit met derden, maar je reactie wordt wel zichtbaar getoond.